In 2014 stond gemiddeld bijna 17 procent van de kantoren in Nederland leeg, dat is bijna 8 miljoen vierkante meter. En dat zijn lang niet altijd alleen de kantoren op afgelegen monofunctionele locaties die alleen met de auto goed bereikbaar zijn. Of waar je in je lunchpauze alleen maar een blokje rond kunt lopen langs leegstaande, soms verwaarloosde, gebouwen. Een traditionele verhuurstrategie is al lang niet meer toereikend. Er zal een aanpak moeten komen die aansluit op wat kantoorgebruikers willen bieden aan klanten én medewerkers.
"Een introverte en passieve werkomgeving past niet meer bij de behoeften van huidige kantoorwerkers en hun visie op de maatschappij. Wat zakelijke professionals zoeken is een dynamische pleisterplaats waarin communicatie inspireert en samenwerking centraal staat."
Vastgoedeigenaren moeten laten zien dat zij ervoor zorgen dat huisvesting direct bijdraagt aan de organisatiedoelen van de huurders. Dat betekent dat zij verder moeten kijken dan alleen een makelaar voor een verhuuropdracht. Er is in toenemende mate behoefte aan gebouwen die uniek zijn, die een gevoel van collectiviteit uitstralen. Aangename verblijfplaatsen waar mensen tijd willen doorbrengen, willen ontmoeten, netwerken, samenwerken, wandelen en winkelen. Dit vraagt om een doordachte programmering. Een programmering die het gebouw tot leven brengt, werkelijke waarde toevoegt door de kwaliteit en flexibiliteit van de werkplekken, de gastvrijheid en five-star dienstverlening, state-of-the-art technologie en work/life balance activiteiten en faciliteiten. Asset Managers en eigenaren die dát goed begrijpen zullen ook in de huidige markt succesvol zijn.
Ingrid Wallisch