Menu
Syrinx PR

Help! de pers wil een interview

Een interview met de pers is – meestal – de ultieme kans op aandacht vragen voor jouw boodschap, jouw standpunt of jouw verhaal. Toch deinzen veel mensen snel terug als de pers daadwerkelijk aan de lijn hangt. Jammer en zonde. De media zijn immers belangrijke beïnvloeders van de beeldvorming over organisaties. En dan hebben we het nog niet eens over de persoonlijke profilering van de experts binnen organisaties. Juist ook voor experts is een pers interview een unieke kans op positionering van een nieuwe dienst, een nieuw product, een nieuw concept of een verfrissende kijk op de zaak. Vanwaar dan toch die angst of weerstand? Wij merken dat dit vaak komt omdat een deel van de regie uit handen moet worden gegeven. De journalist bepaalt immers wat hij uiteindelijk wel of niet met jouw boodschap doet. Soms ontbreekt een heldere en eenduidige boodschap of onzekerheid over ‘in de schijnwerpers’ staan.

5 tips en een ‘inkopper’

Jammer en zonde, vinden wij. Want met een goede voorbereiding en aanpak is het de ultieme mogelijkheid om bijvoorbeeld beleidsdoelen dichterbij te brengen, je bekendheid te vergroten of jezelf of de organisatie onderdeel van een oplossing te maken in plaats van het probleem. Daarom vandaag onze 5 belangrijkste tips om voorbereid te zijn op ‘de pers belt’. Oh ja, en de inkopper natuurlijk, daar beginnen we mee: Een interview geven is nooit verplicht. Je bepaalt nog altijd zelf of je dit wel of niet gaat doen. Ons advies is deze keuze weloverwogen en goed voorbereid te maken. Ook dat is de regie in handen houden over de beeldvorming over jou of over je bedrijf.
 

  1. Stel eerst zelf de goede vragen

Zorg dat je weet wie jou daadwerkelijk gaat interviewen. Met name voor radio en televisie-interviews word je vaak gebeld door een redactiemedewerker terwijl het interview wordt afgenomen door de presentator van het programma waarvoor je wordt gevraagd. Vraag hoe groot het artikel of hoe lang het item gaat worden. Vraag of er beeldmateriaal bij het artikel komt of waar het item wordt opgenomen. Check of je de enige bent die wordt geïnterviewd of dat het interview deel uitmaakt van een groter artikel met meerdere specialisten. En als het om een artikel gaat vergeet dan vooral ook niet te vragen of je het verhaal voor publicatie nog mag checken op eventuele feitelijke onjuistheden.
 

  1. Weet wie er belt  

Bekijk de recente publicaties van de journalist die heeft gebeld: waarover schrijft hij, wat is zijn kennis van het onderwerp, wat is zijn stijl en welke stokpaardjes worden bereden? Zorg dat je weet voor welke media de journalist werkt en voor welk medium hij een interview wil. Ken dat medium en vooral weet wie ‘de lezers’ zijn. Want je geeft dan wel een interview aan de journalist, je verhaal is er natuurlijk voor de lezer van het medium. Aanvullend is het van belang te bekijken wat er wordt geschreven en gezegd over het onderwerp. Bekijk welke standpunten al zijn gegeven en door wie.
 

  1. Formuleer je kernboodschap

Zorg dat je weet wat je wil overbrengen en welk standpunt je inneemt over het onderwerp. Geen standpunt innemen om niemand tegen het hoofd te stoten? Koren op de molen van de journalist, hij zal je vermoedelijk net zolang ondervragen totdat je je uitspreekt. Dat leidt tot een naar gesprek en waarschijnlijk een zuur verhaal. En dat was nu net niet de bedoeling. Wees helder in je verhaal, wees duidelijk over je standpunt en maak duidelijk welke rol jij hebt binnen het onderwerp. Vooral als het om issues gaat is het goed om in je voorbereiding antwoord te geven op: wat is het probleem - waar wordt het door veroorzaakt - wat is daarvoor jouw oplossing
 

  1. Bereid je voor en oefen

Omdat interviews geven geen dagelijkse kost voor je is, is goede voorbereiding cruciaal. Een specifieke vraag niet kunnen beantwoorden is niet zo erg, maar tijdens het interview bedenken wat je eigenlijk wil overbrengen is dodelijk voor je boodschap. Bedenk desnoods wat jouw ideale kop is boven het verhaal (jouw standpunt wellicht..). En herhaal die boodschap in zoveel mogelijk antwoorden die je geeft. Oefen en wees bereid je kritisch te laten bevragen op je standpunt. Dat zal de interviewer immers ook gaan doen. 
 

  1. Regie in eigen hand

Neem vanaf de opening van het interview de regie. De eerste vraag, vaak niet meer en niet minder dan een ijsbreker, is de unieke kans om jezelf, je bedrijf of je standpunt meteen sterk neer te zetten. Hiermee zet jij de toon, kun je niet zelden de kop boven het verhaal bepalen en maak je meteen duidelijk waarom je daar zit. En de journalist? Die zal het waarderen! 

Hoe vaker je interviews geeft, hoe makkelijker en hoe leuker het wordt. Je leert het klappen van de zweep kennen, je gaat interviewtechnieken herkennen en de voorbereiding zal je steeds minder tijd kosten. Niet comfortabel met het interview? Wil je geen standpunt innemen in het issue? Wil je je niet profileren tussen de andere woordvoerders? Zeg dan nee, een interview geven is tenslotte niet verplicht. Of ben je nog nooit gevraagd voor een interview terwijl je wel behoefte hebt aan profilering van je bedrijf, je dienst of product of van specifieke expertise die je hebt? Daar hebben we ook goede tips voor, die lees je in ons volgende blog. Kun je daar niet op wachten? Bel ons gerust of bezoek www.syrinxpr.nl.

Recente berichten

Syrinx opnieuw aan de slag voor Stichting ALS

Syrinx gaat opnieuw aan de slag voor Stichting ALS. De stichting zet zich in voor Amyotrofische L...

BOB, jij hebt toch helemaal geen gezicht nodig?

Douwe Bob is het gezicht van een nieuwe BOB-campagne die vandaag van start is gegaan. In de campa...

Hong Kong duurste kantoorlocatie ter wereld

Hong Kong heeft Londen’s West End van de eerste plaats gestoten als duurste kantorenlocatie...

Kennismaken met Syrinx pr & communicatie? 

Syrinx PR