Menu
Syrinx PR

BOB, jij hebt toch helemaal geen gezicht nodig?

Douwe Bob is het gezicht van een nieuwe BOB-campagne die vandaag van start is gegaan. In de campagne trakteert Douwe Bob negen BOBS op een muzikale achterbanksessie. Dat is best opmerkelijk.

Want Douwe Bob opende vorig jaar zijn eigen kroeg in Amsterdam, verbond zijn naam aan de Groningse destilleerder Hooghoudt en smokkelde tijdens het Eurovisie Songfestival jenever en whisky mee naar de green room. Hij doet mee aan de Vrienden van Amstel Live en heeft daarnaast geen rijbewijs. Hij kent het hele BOB-dilemma dus niet zou je denken.

Een woordvoerder van de minister vindt het niet gek dat drankliefhebber Douwe Bob is gevraagd voor de campagne. “Als overheid zeggen we niet dat mensen niet mogen drinken. Wel willen we dat mensen niet met drank op achter het stuur kruipen. Douwe Bob steunt die boodschap.”

Afijn, dat snappen wij ook nog wel.

Maar waarom een gezicht hangen aan een campagne die helemaal geen gezicht nodig heeft? “Dankzij de BOBS komen vele mensen veilig thuis, al 15 jaar. Daarom willen we BOB bedanken” zegt minister Schultz van Haegen.

Maar dat is het dus.

Al víjftíen jaar lang heeft BOB geen gezicht nodig gehad om een succesvolle campagne te draaien. Het is volgens mij de meest succesvolle overheidscampagne ooit, en misschien wel de enige. De kracht van deze campagne is júist dat er geen gezicht aan hangt.

Het personage BOB is nooit volledig ingevuld door de makers ervan en daardoor heeft de kijker de kans gekregen om Bob naar eigen smaak in te vullen. Het is alsof we naar onszelf kijken en dat schijnen we graag te doen. BOB is geen sukkel of loser, maar BOB is ook geen held.

BOB is niemand en daarmee iedereen.

Douwe Bob het gezicht maken van BOB 15 jaar gaat in tegen de kracht en het succes van BOB.

Het is natuurlijk altijd even afwachten hoe een campagne afloopt, maar als het aan ons ligt houden we BOB lekker anoniem. Voor de één een 18-jarige jongen die net zijn rijbewijs heeft gehaald, voor de ander een oudere dame die aan de borrel gaat.   

Zo is hij op z’n best.

Recente berichten

Gebiedsmarketing voor Gemeente Vianen

Syrinx heeft van de gemeente Vianen het vertrouwen gekregen voor de marketing van een bedrijvente...

James vecht voor zijn leven

Onlangs interviewden we Jan en Frances voor [t]Huis, het magazine van het Ronald McDonald Huis Em...

Syrinx pr & communicatie weer van start

Ingrid Wallisch vertrekt bij JLL en start opnieuw met pr & communicatiebureau Syrinx Groot-Am...

Kennismaken met Syrinx pr & communicatie? 

Syrinx PR