Menu
Syrinx PR

5 manieren om de (vastgoed)pers te halen

Heb je behoefte aan meer publiciteit voor meer bekendheid en een sterke reputatie in de (vastgoed)sector? Adverteren is natuurlijk een optie, maar redactionele aandacht is vaak effectiever. Omdat jouw verhaal op een indirecte manier, via derde partijen, verteld wordt schept dit meer vertrouwen bij de doelgroep. Het creëert kwalitatieve zichtbaarheid, de mogelijkheid om richting aan de door jou gewenste reputatie te geven en een marktpositie te claimen. Toch lukt het sommige organisaties niet om de pers te halen op de manier die ze willen. Eenvoudigweg, omdat ze niet weten hoe. Gelukkig zijn er - afhankelijk van het nieuws of de boodschap - vele manieren om de pers te bereiken. In deze blog delen we onze favorieten.

  1. Het persbericht
    Het persbericht blijft een goede manier om de pers te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld een transactiebekendmaken of juist een oplevering, nieuwe samenwerking en start van een project aankondigen. Zolang het maar objectief geschreven en nieuwswaardig voor de lezers is. Verkopen doe je namelijk via advertenties en écht nieuws lees je in de redactionele kolommen.

  2. Een exclusieve primeur
    Groot nieuws om te delen? Denk dan eens aan een exclusieve afspraak met een journalist van het medium van jouw voorkeur. Diegene mag dan als eerste het nieuws publiceren op een afgesproken datum. Zo gun je dat medium de tijd om een beter en uitgebreider verhaal te schrijven en kun je wederzijdse afspraken maken over timing. Uiteraard geldt: exclusief is exclusief. Je kunt na die publicatie alsnog een persbericht versturen naar andere media, maar een primeur kun je maar één keer en aan één medium geven.

  3. Lift mee op thema’s en actualiteiten
    Lift mee op wat er is: maak gebruik van de redactionele planning van de media. Vakbladen werken met themanummers waarin ze bepaalde onderwerpen uitdiepen en ook online wordt steeds vaker gebruik gemaakt van themamaanden. Maar ook kun je inspelen op actualiteiten in de sector zoals de Dag van de Duurzaamheid. Bijvoorbeeld met een whitepaper of trendverhaal. Heb je een verhaal dat past bij een thema of actualiteit? Zorg dan voor een goede pitch zodat je jouw verhaal ‘verkoopt’ aan de redactie en ze niet meer om je heen kunnen.

  1. Deel cijfers
    Journalisten zijn gek op cijfers en lijstjes. Onderzoeksresultaten – vooral als je ze in een lijstje kunt zetten - kunnen een goede manier zijn om een bepaald argument kracht bij te zetten. Grote kans dat dit opgepakt wordt in de media. En dit hoeft niet eens zo moeilijk te zijn. Het einde van het jaar is bijvoorbeeld een logisch moment om met terugwerkende kracht (onderzoeks)cijfers te publiceren. Heb je een onderzoeksafdeling? Dan kun je meerdere keren per jaar met een rapport naar buiten komen. Voor kleinere bedrijven kan het waardevol zijn om een plek te bieden aan een afstuderende student en samen een onderwerp voor het afstudeeronderzoek te kiezen. 

  1. Schrijf een column, ingezonden brief of manifest
    Om de pers te halen hoef je niet altijd een gebouw op te leveren of een tender te winnen. Als bedrijf of persoon ben je zoveel meer dan dat. Participeer in het openbare (vastgoed)debat en verwerk ideeën en visie tot een aantrekkelijk bericht in woord en beeld. Dat kan ook een column, ingezonden brief of manifest zijn.


Door actief onderwerpen onder de aandacht te brengen die relevant en actueel zijn voor de doelgroep, zorg je voor meer publiciteit en een sterke reputatie. Maar, voor succes in de media zijn goede contacten met journalisten minstens zo belangrijk. Investeer dan ook in een goed medianetwerk en zorg dat je op de hoogte bent van wat er speelt. Breng journalisten tijdig op de hoogte, zodat ook zij dit in hun planning mee kunnen nemen. Het gezamenlijk belang is vaak groter dan wijzelf beseffen. De ene partij heeft behoefte aan een (goed) verhaal en de ander wil het juist kwijt. Door hier gebruik van te maken, kunnen de mooiste samenwerkingen ontstaan.

Zit je naar aanleiding van deze blog vol ideeën? Breng dan in kaart wat, wanneer en hoe naar buiten gebracht wordt in een pr-plan. In onze volgende blog leggen we graag uit hoe zo’n pr-plan werkt. Kun je daar niet op wachten? Bel ons gerust of bezoek www.syrinxpr.nl.

Recente berichten

Syrinx verzorgt Property Marketing voor gebouw Delftse Poort Rotterdam

Op 21 april 2015 organiseerde Syrinx de officiële heropening van Delftse Poort in Rotterdam....

Vier nieuwe huurovereenkomsten in 'Scheepvaarthuis' Groningen

HighBrook Investors, een Amerikaanse private equity vastgoedinvesteerder, heeft vier nieuwe huuro...

Jan Jonk gestart bij HB Capital

LAREN, 19 juli 2018– Ir. Jan Jonk is benoemd tot Development Manager Real Estate bij HB Cap...

Kennismaken met Syrinx pr & communicatie? 

Syrinx PR